Stop and Go
6 Februar
2016
Sæson
2016 er kun en måned væk fra start og med nye medlemmer i klubben
samt en opfriskning til alle de ''gamle'' medlemmer vil vi her
genudtrykke reglerne for kørsel i klubben og hvordan vi dømmer ud
fra dem. Det er en pligt som medlem i klubben at kende reglerne
og vi dømmer ud fra dem og ligger ikke fingre imellem om man er høj,
lav, tyk eller tynd. Vi har igennem årene opbygget en hvis
erfaring på hvornår gokartkørsel køres unfair og vi har derfor måtte
nedfælde et sæt regler hvor løbsledelsen har mulighed for at dømme
ud fra. Der ligger et komplet sæt Færdselsregler og for Løbsledelse
nedenunder, men vi starter lige med at pointere følgende:
Bagfra kommende skal have bremset normalt ned som alle andre til et
sving, og må derfor ikke bruge forankørende som stopklods for at
vinde retten til at være betegnende side om side
-
Synderen selv: Give pladsen tilbage
til forurettet inden for 1 omgang. Det skal
også betegnes som en undskyldning.
-
Baneobservatører: Gives pladsen ikke
tilbage kan man idømmes en Stop and Go straf
i løbet ved at få forevist skilt, hvor man
skal i pit og løbe 360 grader rundt om
karten. Hvis forseelsen sker sidst i løbet,
og man kan ikke nå at uddele skiltet, vil
man modtage nedenstående straf.
-
Ignorer man Stop and Go straf, hvis man
mener man ikke er berettiget til straffen,
kan man efterfølgende som minimum blive
idømt 20 sek. straf i løbsresultatet hvis
Løbleder dømmer tiltalte.
Uheld deles op i 3 klasser
-
Klasse 1: Hændeligt uheld som løses ved
at give pladsen tilbage eller modtage en Stop and Go!
-
Klasse 2: Uheld, men i sådan en grad at
det kan betegnes som uforsvarlig kørsel, her vil man
modtage strafplaceringer til kommende løb.
-
Klasse 3: En bevidst uforsvarlig
påkørsel udløser udelukkelse til et løb.
Færdselsregler GK98
Stk. 1. Det er forbudt at køre usportsligt og ureglementeret.
Stk. 2. Ved kørsel på bane gælder følgende:
-
Køreren har
ubetinget pligt til at efterkomme de givne flagsignaler
-
Den kører som
ligger forrest, må vælge sig ideal linien, og derved udnytte hele
banebredden. De efterfølgende kørere skal tage hensyn til dette.
jvf. stk. 3 og Fig. A.
-
To lige hurtige
karts, som ved en kurves begyndelse har nøjagtig samme position,
skal begge respektere den andens ideallinie gennem hele kurven. jvf.
stk. 3 og Fig. B.
-
En kører, der har
en konkurrent på siden af sig, må ikke køre ind i dennes bane. jvf.
stk. 3.
-
Kontakt mellem 2
gokarter skal så vidt mulig undgås, og må slet ikke resultere i
afkørsel.
-
Er der tæt kamp
imellem 2 kører, må den forreste kører kun skifte vognbane en gang
per langside for at spærre af.
-
En kører, som
kommer i den situation, at han skal overhales (f.eks. hvis han er en
omgang bagud eller har maskinhavari) må aldrig optræde usportsligt
ved at prøve at forhindre dette. Endvidere skal han udvise størst
muligt hensyn til de bagfra kommende ved at give tilstrækkeligt
plads, så de kan slippe forbi.
-
En kører som har
til hensigt, at nedsætte hastigheden, skal markere dette med en
oprakt arm (gælder ikke ved nedbremsning i sving)
Stk. 3. Ved GK98’s grundlæggende princip for hvornår 2 gokarts er side
om side gælder:
-
Er den bagfra
kommende kørers forhjulsaksel på linie med den foran kørernes
baghjulsaksel betragtes de 2 gokarts at køre side om side, og derved
skal man holde sin bane så der er plads til begge i en kurve. Man må
altså ikke skære ind foran for at spærre af, og dermed afkørsel kan
opnås. Fig. C.
-
Har den bagfra
kommende kører ikke fået sin forhjulsaksel op på linie med den
forankørendes baghjulsaksel, skal den bagfra kommende vige på vej
ind i en kurve, og dermed undgå afkørsel af den forankørende.
Fig. D.
-
Bagfra kommende skal have bremset normalt ned som alle andre til et
sving, og må derfor ikke bruge forankørende som stopklods for at
vinde retten til at være betegnende side om side.
Godkendt 15/11-14
Stk. 4. Er der noget forhold som ikke er nævnt i stk. 2., men
gokartcenteret mener påkrævet skal disse også efterleves.
Løbsledelse GK98
§ 1. Dommer
Stk. 1. Dommeren som er udpeget af bestyrelsen
skal påse, at løbet afvikles i overensstemmelse
med GK98’s vedtægter, regler og givne
bestemmelser.
Stk. 2. Dommeren:
-
Skal i alle løb kontrollere at banen er i
forsvarlig stand,
-
Tage stilling til enhver i forbindelse med
det pågældende løbs indgiven protest, som
skal være modtaget senest efter 24 timer,
-
Har bemyndigelse til at ikende en straf for
overtrædelse af gældende reglement, dog skal
vicedommeren som uvildig person godkende
denne før straffen kan træde i kraft,
-
Er bemyndiget til at forbyde en kører eller
en gokart at deltage i det pågældende løb,
såfremt vedkommende kørers eller gokart
deltagelse formenes at frembyde fare for
løbets rette afvikling, eller gokarten
afviger fra løbets standard, eller af
løbslederen af sikkerhedsgrunde anmeldes som
farlig,
-
Er bemyndiget til om påkrævet at tage en
endelig beslutning på en uforudset force
majeure,
-
Er forpligtet til umiddelbart protesttidens
udløb at kontrasignere den for deltagerne
offentliggjorte resultatliste.
§ 2. Vicedommer
Stk. 1. Vicedommeren som er udpeget af
bestyrelsen skal i tilfælde af force majeure,
hvor dommeren bliver forhindret i at fungere,
kunne overtage dennes funktioner.
§ 3. Start- og måldommer
Stk. 1. Start- og måldommeren som er udpeget af
bestyrelsen skal sikre, at opstillingen til
gridden foregår i den rette rækkefølge. Har
endvidere til opgave at dømme om der er sket
tyvstart, samt at fastlægge den rækkefølge, i
hvilken de deltagende passerer målstregen.
Stk. 2. Start- og måldommeren afgørelse er
endelig og kan ikke anfægtes. Afgørelsen kan kun
ændres hvis start- måldommeren mener at have
begået en fejlbedømmelse, som ønskes rettet, og
en sådan ændring skal meddeles af dommeren.
§ 4. Løbsleder
Stk. 1. Løbslederen som er udpeget af
bestyrelsen er overfor GK98 ansvarlig for, at
løbet sportsligt og organisatorisk gennemføres i
overensstemmelse med reglementet.
Stk. 2. Løbslederen skal udpege 1 til 3
baneobservatører til hvert heat der afvikles.
Stk. 3. Hvor alle kørere stiller til start i
samme heat, er alle klubbens faste medlemmer
baneobservatører.
Stk. 4. Løbslederen har efter anvisning fra
baneobservatøreren, bemyndigelse til at
fastsætte en sanktion som baneobservatøren råder
er nødvendigt i den given situation.
§ 5. Løbslederassistent
Stk. 1. Løbslederassistenten som er udpeget af
bestyrelsen skal i tilfælde af force majeure,
hvor løbslederen bliver forhindret i at fungere,
kunne overtage dennes funktioner.
§ 6. Baneobservatører
Stk. 1. Baneobservatører må ikke være medlem af
bestyrelsen.
Stk. 2. Baneobservatører skal overvåge, at
Færdselsregler på banen for GK98,
overholdes, og skal såfremt disse regler
overtrædes, give løbslederen besked om dette,
samt om hvilken sanktion baneobservatøren mener
løbslederen bør bruge i den pågældende
situation.
§ 7. Sanktioner
Stk. 1. Sanktioner som Baneobservatører/ Løbsleder
eller Dommer kan tildele en
kører:
-
Synderen selv: Give pladsen tilbage
til forurettet inden for 1 omgang. Det skal
også betegnes som en undskyldning.
-
Baneobservatører: Gives pladsen ikke
tilbage kan man idømmes en Stop and Go straf
i løbet ved at få forevist skilt, hvor man
skal i pit og løbe 360 grader rundt om
karten. Hvis forseelsen sker sidst i løbet,
og man kan ikke nå at uddele skiltet, vil
man modtage nedenstående straf.
-
Ignorer man Stop and Go straf, hvis man
mener man ikke er berettiget til straffen,
kan man efterfølgende som minimum blive
idømt 20 sek. straf i løbsresultatet hvis
Løbleder dømmer tiltalte.
-
Forseelser kan overses af observatører, og
her vil almindelig praksis være at man
indgiver en protest efter løbet til
løbsleder.
Ved strengere straffe, kan Løbsleder / Dommer
uddele følgende straffe:
-
Den dømte kan rykkes imellem 5 og 20 pladser
(udenom DTC og kun i negativ retning)
tilbage på gridden til efterfølgende løb.
(Kan alle strafplaceringer ikke tages til et
løb, ryger resten af straffen videre til
næste løb).
-
Den dømte kan
udelukkelse til næstkommende løb i GK98-regi.
Straffe ved løb med indlagt pitstop:
Regler for
udskiftning af gokart i løb
§ 1. Hvornår er en
gokart ubrugelig
Stk. 1. En defekt
gokart kan altid blive skiftet ud uden restriktioner.
Stk. 2. En langsom
kørende gokart kan få lov til at blive skiftet ud hvis gokartcenteret
indvilliger i det. Der skal dog være et kriterium opfyldt for at GK98
kan betegne det som lovligt.
-
En lovlig udskiftning af en gokart måles ved at over de sidste 5 omgange
skal gokarten være gennemsnitlig minimum 1. sekund langsommere end den
forankørende. (Det vil sige at have tabt minimum 5 sekunder på 5
omgange.)
- Målingen
er ikke brugbar hvis man har været udsat for uheld, så skal målingen
startes på ny.
§ 2. Hvordan skal
gokarten udskiftes
Stk. 1. Ved et
grandprix løb må der skiftes når målingen er afsluttet uden yderligere
konsekvens.
Stk. 2. Ved et Lemans
må der skiftes når målingen er afsluttet, men det må ikke foregå ved et
indlagt køreskifte.
§ 3. Evt. straf
Stk. 1. Hvis målingen
ikke overholder kriterierne i §1 stk. 2, så uddeles der en straf på 5
straf placeringer. |